Ha esetleg lemaradtatok volna, korábbi cikkünkben át tudjátok böngészni az aktuális Oscar-jelöltek listáját, amely bőven okozott kellemes és szomorkodós perceket is. Előbbieket azoknak, akik tisztában voltak vele, hogy mely slágerfilmek szerepelnek majd a legtöbbször a kategóriában és be is váltak a számításaik, utóbbiakat pedig azoknak, akik arra számítottak, hogy a temérdek Kaliforniai álom és Holdfény (joggal kiérdemelt) jelölése mellett az Akadémia bevállalja néhány gyöngyszem, néhány kirívó tehetség elismerését is. Az alábbi felsorolásban összeszedtük, hogy szerintünk hogyan kellett volna dönteni.
Az öt legnagyobb csalódás:
- Amy Adams mellőzése
Aki látta az Éjszakai ragadozókat és/vagy az Érkezést tavaly, az tisztában van vele, hogy Amy Adams mindkettőben olyat alakított, amivel nemcsak egymaga vitte el a hátán a filmeket, de sok veterán színésznő is megirigyelhetné azt a teljesítményt, amit nyújtott. Ha mindehhez hozzávesszük azt a tényt, hogy eddig öt alkalommal terjesztették fel Oscarra (Junebug, Kétely, The Fighter - A harcos, The Master, Amerikai botrány) és egyet sem vihetett haza, valamint azt, hogy az Akadémia 8 alkalommal jelölte most az Érkezést, de őt pont kihagyták a Legjobb színésznők közül, akkor már érthető, miért vagyunk pipák.
- Meryl Streep erőltetése, Hugh Grant kihagyása
Íme az indok, amiért valószínűleg Adams kiesett a szórásból: Meryl Streepnek ismételten muszáj volt kapnia egy jelölést (most éppen a Florence - A tökéletlen hangért), így olybá tűnik, mintha a valóban zseniális színésznőnek bérelt helye lenne a jelöltek listáján. Persze vannak elvitathatatlan érdemei Stephen Frears filmjének, de ha összehasonlítjuk a kategória többi szereplőjének (Emma Stone, Ruth Negga, Isabelle Huppert, Natalie Portman) teljesítményével, akkor azért eléggé kitűnik, hogy itt valami sántít. És ha már Florence! Ide tartozik Hugh Grant hanyagolása is, aki még soha nem érdemelte ennyire meg, hogy felfigyeljenek rá az ítészek, mint ebben a darabban, amelyben - és kövezzetek meg minket, ha nem így van - Streep helyett rá irányult a reflektorfény. Kár érte.
- Hol az Érkezés zenéje?
A téma még mindig az Érkezés. Rendkívül örvendetes, hogy nyolc jelölést is bezsebelhet Denis Villeneuve sci-fije, ámbátor valaki elárulná, hogy kerülhetett be például Thomas Newman "Utazók" score-ja Jóhann Jóhannsson kiváló munkája helyett? Értelemszerűen ezzel nem Newman ellen ágálunk, hiszen 14 jelölés után igazán kijár neki is egy szobor, de hogy azt esetlegesen pont egy Utazókért kapja, miközben Jóhannsson messziről nézi... Az okok a The Verge tavalyi cikke szerint abban keresendőek, hogy az Érkezés zenéjét azért diszkvalifikálták, mert egyes elemei túlságosan hasonlítanak Max Richter "On the Nature of Daylight" című művéhez. Meh.
- A Silence hanyagolása
Martin Scorsese évtizedekig tervezett szenvedélyprojektje, amelyben Andew Garfield másodszorra is megcsillogtathatta tehetségét 2016-ban és amellyel Liam Neeson ismét visszatért a drámai szerepekhez... nos, csúnyán alá lett becsülve. Az Akadémia mindösszesen egy legjobb operatőri munkáért járó jelölést dobott oda "alamizsnaként", pedig a Silence-t (avagy Némaságot) legalább annyi kategóriában lehetett volna és kellett volna szerepeltetni, mint a Holdfényt, A számolás jogát vagy A régi várost. Szomorú ez.
- Deadpool kihagyása
Tegyük a szívünkre a kezünket! Mindannyian azt vártuk, hogy a bírák lesznek annyira tökösek, hogy bevállalják ezt a poént, amivel talán az elit rétegek szemében csökkent volna a presztízsük, de mindenki más szemében bizony nagyot nőttek volna. Hiszen gondoljunk csak bele: nem kellett volna olyan komolyabb kategóriákban indítani, mint a legjobb film, de egy legjobb jelmeztervezésben vagy legjobb sminkben elfért volna és akkor kimondhattuk volna, hogy az "Oscar-díjra jelölt Deadpool". Ryan Reynolds odáig lett volna a gyönyörűségtől és mi is.
Az öt legkellemesebb meglepetés:
- A Mindenki jelölése
Ismét van miért izgulnia a magyaroknak az Oscaron! Legutóbb a Saul fiára lehettünk büszkék, ezúttal viszont nem a legjobb idegennyelvű filmben kell keresnünk hazánk kiválóságát (pedig Till Attila Tiszta szívvelje erősen megérdemelte volna!), hanem a legjobb idegennyelvű rövidfilmben, ugyanis Deák Kristóf és Udvardy Anna műve, a Mindenki (Sing) mérkőzik meg a szoborért. Mondanunk sem kell, hogy tiszta szívből támogatjuk!
- Michael Shannon jelölése
Feljebb kicsit keseregtünk Hugh Grant mellőzése miatt, de ha nem így történt volna, talán az egyik legszuperebb karakterszínész, Michael Shannon sem rúghatott volna labdába a legjobb férfi mellékszereplők között, viszont az Éjszakai ragadozókért bőven megérdemelte. Sajnos nincsenek kétségeink afelől, hogy nem ő fogja behúzni ezt a díjat, de miután korábban csak egyetlen jelölése volt (a 2008-as A szabadság útja), így már azzal is megelégszünk, hogy leírhatjuk: a kétszeres Oscar-díjra jelölt Michael Shannon.
- Mel Gibson jelölése
Szinte mindig rendkívül telített a legjobb rendező kategória, éppen ezért olyan kellemes meglepetés, hogy Mel Gibson - a korábbi magánéleti zűrjei ellenére, amit nem szokott szeretni az Akadémia - befért A fegyvertelen katonával, amely ezen kívül még öt jelölést tudhat magáénak. Valószínűleg a képen látható "vén salabakter" nem fogja megkapni az aranyszobrot, de már az is nagy elismerés, hogy esélyes rá. Köszönjük!
- Andrew Garfield jelölése
Garfield legalább annyira szereti a színpadot, mint a mozivásznat, az előbbivel pallérozott színészi játéka pedig utóbbi esetében is kifizetődhet, hiszen A fegyvertelen katonában nyújtott kiváló teljesítményének köszönhetően "hadba indulhat" a legjobb színész díjáért (de akár a Silence-ért is megkaphatná, khm, khm). Nem lesz könnyű dolga, hiszen Casey Affleck, Denzel Washington és Ryan Gosling is rendkívül erős ellenfél, de drukkolunk neki.
- A Hell or High Water jelölése
Bár David Mackenzie western drámáját egyetlen hazai forgalmazó sem karolta fel, az HBO mégis be fogja mutatni azt és nagyon is jól teszi, ugyanis aki eddig látta, az kizárólag szuperlatívuszokban hajlandó beszélni róla, valamint Chris Pine, Ben Foster, Jeff Bridges és a többiek színészi játékáról (beleértve a mi egyik szerkesztőnket is, aki itt írt róla). Éppen ezért olyan jó látni, hogy az Akadémia is értékeli ezt a csodát, hiszen 4 kategóriában is esélyt adtak neki: legjobb film, legjobb férfi mellékszereplő (Jeff Bridges), legjobb eredeti forgatókönyv (Taylor Sheridan) és legjobb vágás. Hajrá!
Egyetértetek a listánkkal? Számotokra mik voltak az aktuális Oscar-jelölések legkellemesebb és legkiábrándítóbb elemei?